تنها کرونا می تواند آرا ترامپ را تحت تاثیر قرار دهد-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
یادداشت اختصاصی رامین مهمانپرست، سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه

تنها کرونا می تواند آرا ترامپ را تحت تاثیر قرار دهد

ویروس کرونا و سیاست های ترامپ در این حوزه می تواند به دلیل بی توجهی و کم اهمیت شمردن ماجرا توسط ترامپ و اقدامات با تاخیر او که تلفات بالای را به جا گذاشته است بر رای او تاثیر بگذارد
رامین مهمان پرست؛ سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۸ - ۲۹ فروردين ۱۳۹۹ - 2020 April 17
کد خبر: ۴۰۶۸۴

فقط بحث کرونا می تواند آرا ترامپ را تحت تاثیر قرار دهد

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ ویروس کرونا و سیاست های ترامپ در این حوزه می تواند به دلیل بی توجهی و کم اهمیت شمردن ماجرا توسط ترامپ و اقدامات با تاخیر او که تلفات بالای را به جا گذاشته است بر رای او تاثیر بگذارد، رامین مهمان پرست سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه در رابطه با آیند پژوهی انتخابات آمریکا به تحلیل ای مسئله پرداخته است.

 

بحث ویروس کرونا و درخواست برخی کشورها باید از باید از چند جنبه دیده شود. ابتدا از منظر تحریم هایی که به دلیل فعالیت های هسته ای بر علیه ایران تصویب شد  از ابتدا مورد اعتراض ایران بود. فعالیت های ایران غیر قانونی نبود و ما از ابتدا از فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود دفاع کرده ایم. اما بعد از امضای برجام با روی کار آمدن ترامپ و خروج او از برجام شاهد بازگشت تحریم ها بودیم که اصل این موضوع عهد شکنی طرف آمریکایی و زیر پا گذاشتن تعهدات و اعمال غیر قانونی و ناعادلانه تحریم ها بود.

مساله دیگر، ادعای آمریکایی ها در خصوص معافیت تحریم غذا و دارو است که بیشتر شبیه بازی سیاسی است. چون عملا مکانیزم تامین دارو و مواد غذایی در سطح بین الملل به موانع انتقال پول برخورد می کند و کشورهای جهان بر همین اساس عملا اجازه معامله با ایران را ندارند. آمریکا در یک نمایش سیاسی قصد دارد اعلام کند مسائل انسان دوستانه را در نظر گرفته است و از سویی دیگر با روش های به کار گرفته شده عملا مانع از ورود دارو و تجهیزات پزشکی و مواد غذایی به ایران شده اند و یا هزینه های این داد و ستد را به شدت برای ایران بالا برده اند.

 

فقط بحث کرونا می تواند آرا ترامپ را تحت تاثیر قرار دهد

 

ایران عضو صندوق بین المللی پول است و با توجه به عضویتی که در این صندوق دارد سالانه پرداختی دارد و این حق را دارد که به دلیل برخی از مسائل داخلی از امتیاز عضویت خود استفاده کند. ولی شاهد ممانعت آمریکا از اعطای وام به ایران بودیم و این به معنی تحمیل نقطه نظر سیاسی آمریکا به موسسات و صندوق های بین المللی است. این رفتار آمریکایی ها این نهادها را از اهداف اولیه خود دور می کند و نشان می دهد که حق و حقوق سایر ملت ها برای مقامات آمریکایی اهمیتی ندارد و همه چیز در راستای هدف گذاری های سیاسی آمریکایی ها طراحی و دنبال می شود.

مساله چهارم، سیاست فشار حداکثری است که آمریکایی ها در قبال ایران در پیش گرفتند تا به این ترتیب کشور ایران را به زانو دربیاورند. مهمترین هدف آمریکا قطع کردن صادرات نفت و کاهش دادن درآمد های ارزی ایران بود. ترامپ چهار سال بر سر کار بود و او فرصت خوبی به ما داد تا تغییر بزرگی در ساختار های اداری و اقتصادی خود بوجود بیاوریم و وابستگی به درآمد نفت کاهش پیدا کند تا سیاست های مقامات آمریکایی نتیجه ای نداشته باشد.

ما با دنیایی طرفیم که کشورهای قدرتمند و زورگو سعی در فشار بر کشورهای مستقل دارند تا آنها را تسلیم خود کنند، در چنین شرایطی باید مسیر حرکت ما در داخل تغییر کند و مسیر سخت پیش رو با برنامه های قبلی دنبال نشود. و اجازه ندهیم فشار غرب به نتیجه برسد که این موضوع در جای خود قابل بحث است. تاکیدات مقام معظم رهبری در این خصوص آنطور که شایسته بود متاسفانه مورد توجه مسئولین قرار نگرفته است. امروز نیز دیر نیست هر چند ما زمان زیادی را از دست داده ایم ولی باید خود را برای اقتصادی سالم و وابسته به تولید و در خدمت بخش خصوصی آماده کنیم.

متاسفانه افکار عمویم جهان توسط رسانه ها و شبکه های قدرتمندی اداره می شود که بسیاری از آنها تحت نفوذ آمریکایی ها و مقامات رژیم صهیونیستی و در خدمت اهداف و سیاست های آمریکایی هستند از این رو انعکاس تصمیمات ترامپ در این رسانه ها کمتر از تاثیر واقعی این تصمیمات در مرحله عمل است. همچنین اتفاقات داخلی آمریکا در بخش کوچکی تحت تاثیر تصمیمات سیاست خارجی این کشور است. مردم آمریکا همواره در انتخابات به مسائل اقتصادی کشورشان توجه دارند.

ویروس کرونا و سیاست های ترامپ در این حوزه می تواند به دلیل بی توجهی و کم اهمیت شمردن ماجرا توسط ترامپ و اقدامات با تاخیر او که تلفات بالای را به جا گذاشته است بر رای او تاثیر بگذارد. ولی مسائل و تصمیمات بین المللی ترامپ تاثیر چندانی بر انتخابات نخواهد داشت. همانطور که جنایات زیادی به دست آمریکایی ها در یمن و افغانستان و عراق و سایر کشورها انجام گرفته است.نکته ای اینجا اهمیت دارد مردم این کشور از این جنایات ترامپ بی خبر هستند و یا می دانند و این حوادث اهمیتی برایشان ندارد. چون رسانه های آمریکایی همواره به شکلی اخبار منتشر شده را مدیریت می کنند که آمریکایی ها را حق به جانب می کند.

 امروز رقابت شدیدی بین جو بایدن و دونالد ترامپ بوجود آمده است و دموکرات ها سعی دارند از نقطه ضعف ترامپ از جمله تصمیمات او در سیاست خارجی و نقطه نظارت وی در خصوص سازمان های بین المللی استفاده کنند ولی آنچه در لحظات آخر تعیین کننده خواهد بود افکار عمومی است و باید دید این جریان چگونه مردم را در لحظات آخر مدیریت کرده و پای صندوق های رای می آورد. هرچند که پیروزی دموکرات ها نباید برای ما مایه خرسندی باشد چون مجموعه سیاسی آمریکا به گونه ای نیست که تغییر افراد تعیین کننده باشد. ما باید نقاط ضعف خود را برطرف کنیم و مهمترین آنها اقتصاد ایران است. دولت بزرگ و سنگین ایران باید کوچکتر شود و بودجه بندی ایران باید از تکیه بر درآمد نفتی بر درآمدهای مالیاتی واقعی تکیه کند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار